لنكرانی عنوان كرد؛

باید از دگم اندیشی و تعصب در علوم سلامت دوری کنیم

باید از دگم اندیشی و تعصب در علوم سلامت دوری کنیم

به گزارش آزمایشگاه رادین، رئیس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه علوم سلامت با تغییرات بسیار سریعی روبرو است، اظهار داشت: سفارش های سه سال قبل در پزشکی امکان دارد تا ۵۰ درصد تغییر کنند.


به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از مهر، کامران باقری لنکرانی، در اولین کارگاه تخصصی آموزشی خبرنگاران سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران، گفت: مضمون و مفهوم پیام های سلامت برای جامعه بسیار مهم و برای اثرگذاری، نیازمند خلاقیت است. به عنوان نمونه میتوان این عبارت را اظهار داشت که ادامه مصرف سیگار، شما را می کشد و یا میتوان برای تأثیرگذاری بهتر اظهار داشت که اگر شما سیگار را ترک کنید، ۱۵ سال به عمرتان اضافه می شود. وی به ضرورت توجه مدیران سیستم سلامت به پیام رسانی به مخاطبان و جامعه اشاره و اشاره کرد: مدیران و سیاست گذاران باید مخاطب خودشان را بشناسند، برای مردم حق نگران بودن و ترس را قائل شوند، اطمینان کاذب ندهند، به ابهامات و نادانسته ها پاسخ دهند، سفارش های روشن و شدنی به مردم اعلام کنند، کمتر قول بدهند و بیشتر عمل کنند، احتمال مشکلات آینده را در خبرهای خوب در نظر بگیرند و سخنگوی مناسب داشته باشند. لنکرانی از خبرنگاران سلامت به عنوان پل ارتباطی بین مردم و سیستم سلامت یاد کرد و اظهار داشت: اطلاع رسانی در مورد اخبار علمی، افزایش سواد سلامت مردم، پاسخگو کردن نظام سلامت، انتقال خواسته ها به سیاست گذاران و انتقال برنامه ها و اقدامات به مردم از مهم ترین اقدامات خبرنگاران سلامت است. رئیس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با اعلان اینکه علوم سلامت با تغییرات بسیار سریعی روبرو است، اظهار داشت: سفارش های سه سال قبل در پزشکی ممکنست تا ۵۰ درصد تغییر کنند و گاهی هم به ضد خودش تبدیل گردد. در علوم سلامت برخی اوقات با ابهام و عدم قطعیت در علت بیماریها روبرو می باشیم بدین سبب باید از دگم اندیشی و تعصب در علوم سلامت دوری نماییم. وی ارتباطات سلامت را پیام رسانی متنی، کلامی و چند رسانه ای برای تأثیرگذاری و توانمندسازی جامعه برای انتخاب های سالم دانست و اظهار داشت: ارتباطات سلامت نوعی بازاریابی اجتماعی و با در نظر گرفتن مصلحت جامعه است که با بازاریابی تجاری، کاملا متفاوت می باشد. لنکرانی افزود: هدف گذاری در ارتباطات سلامت شامل توانمندسازی برای خودمراقبتی، افزایش درک خطر، ترویج رفتارهای سالم، سوق دادن هنجارهای اجتماعی و سالم و افزایش بهره مندی از خدمات سلامت است. سازمان جهانی بهداشت بر در دسترس بودن، قابل انجام، قابل اعتماد و غیرقابل تبعیض بودن اطلاعات سلامت تاکید دارد. به قول وزیر اسبق بهداشت، مخاطبان ارتباطات سلامت را افراد جامعه، عرضه دهندگان خدمات سلامت، سیاست گذاران و سازمان های بین المللی هستند تا بتوانند تصمیم گیری صحیحی برای سلامت جامعه داشته باشند و رسانه های سلامت باید بتوانند به عرضه این تصمیمات درست کمک کنند. رئیس گروه علمی ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با اعلان اینکه اخبار نادرست و دروغ تا ۷۰ درصد بیش از اخبار صحیح در رسانه های اجتماعی پخش می شوند، اضافه کرد: زمان انتشار گسترده اخبار دروغ، خیلی کوتاه و ۶ برابر کمتر از اخبار درست است. در عرصه سلامت، اخبار درست اهمیت بسیار زیادی دارد، چونکه ممکنست سبب جان باختن افراد شود.


منبع:

5.0 / <5
315
1403/05/19
13:50:16
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیماری , پزشك
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
آزمایشگاه رادین