محققان می گویند؛

تأثیر پتاسیم در پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی پس از جراحی قلب

تأثیر پتاسیم در پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی پس از جراحی قلب

به گزارش آزمایشگاه رادین، یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف مکمل پتاسیم بعد از جراحی قلب سبب صرفه جویی در هزینه های بیمار می شود و از خطرات بیشتر مبتلا شدن به فیبریلاسیون دهلیزی یا سایر اختلالات ریتمی پیشگیری می کند.



به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین آریتمی بالینی در سراسر دنیا است و تقریبا یک سوم اشخاصی که تحت عمل جراحی قلب قرار می گیرند، آنرا تجربه می کنند.
در صورتی که سطح پتاسیم به کمتر از ۴.۵ میلی اکی والان در لیتر کاهش پیدا کند، معمول است که بیماران بعد از هر نوع جراحی قلب، مکمل پتاسیم داخل وریدی دریافت نمایند.
خطر فیبریلاسیون دهلیزی با افزایش سن افزایش خواهد یافت، اما گاهی اوقات می تواند در میان جوانان رخ دهد. افراد دچار فیبریلاسیون دهلیزی امکان دارد ضربان قلب بسیار سریع تر از حد معمول داشته باشند و قلب به صورت مؤثر خون را در اطراف بدن پمپاژ نمی نماید. خون امکان دارد در قلب جمع شود و احتمال لخته شدن را افزایش دهد.
چهار حفره در قلب وجود دارد - دو دهلیز و دو بطن - و فیبریلاسیون دهلیزی زمانی اتفاق می افتد که این حفره ها به علت فعالیت الکتریکی غیرطبیعی به درستی کار نکنند، که سبب می شود دهلیزها و بطن ها با سرعت های متفاوت منقبض شوند.
سن بالا، فشار خون بالا، پرکاری تیروئید، دیابت، نوشیدن الکل و سابقه بیماری زمینه ای قلبی، همه عواملی هستند که می توانند در ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی نقش داشته باشند. با این وجود، این شایع ترین عارضه جانبی بعد از عمل است و به قول نویسندگان مطالعه جدید، می تواند منجر به هزینه های گران بیمارستان، اقامت طولانی تر در بیمارستان و خطر مرگ بیشتر شود.
محققان یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده را در ۲۳ مرکز جراحی قلب در بریتانیا و آلمان بین اکتبر ۲۰۲۰ و نوامبر ۲۰۲۳ انجام دادند که از ۱۶۹۰ بیمار بدون سابقه فیبریلاسیون دهلیزی که برای جراحی بای پس عروق کرونر جدا شده بودند، استفاده کردند.
پتاسیم همراه با سایر الکترولیت ها نقش مهمی در سلامت قلب دارد.
هر بار که قلب می تپد، پتاسیم به داخل و خارج سلول های قلبی می رود. هنگامی که سطح پتاسیم بسیار پایین است، افراد در معرض خطر ابتلاء به آریتمی ها همچون فیبریلاسیون بطنی و حتی فیبریلاسیون دهلیزی هستند. افزایش شدید سطح پتاسیم هم ناامن است و می تواند منجر به ضربان قلب بسیار کُند و وضعیتی به نام بلوک قلبی شود. افزایش شدید سطح پتاسیم می تواند کشنده باشد.
به گفته محققان: حفظ سطح پتاسیم بین ۳.۶ میلی اکی والان در لیتر تا ۵.۵ میلی اکی والان در لیتر به صورت کلی برای سلامت قلب و عروق بهینه است.


منبع:

5.0 / <5
267
1403/06/27
11:25:52
تگهای خبر: بیمارستان , بیماری , جراحی , سلامت
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین