شناسایی یک گروه خونی جدید بعد از نیم قرن

به گزارش آزمایشگاه رادین، سال ۱۹۷۲، زمانیکه نمونه خونی از یک زن آبستن گرفته شد، پزشکان متوجه شدند یک مولکول سطحی که روی تمام گلبول های قرمز شناخته شده دیگر وجود دارد، به طرز عجیبی در نمونه خون او غایب است. حالا دانشمندان بعد از ۵۰ سال دلیل این غیبت مرموز را شناسایی نمودند.

به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از خبر آنلاین، لوئیز تیلی، هماتولوژیست در سرویس سلامت ملی بریتانیا که نزدیک به ۲۰ سال روی این مورد پژوهش کرده است، می گوید: «این کشف، دستاوردی بزرگ است و نتیجه تلاش تیمی طولانی مدت برای شناسایی این سیستم جدید گروه خونی بود که سبب عرضه مراقبت های بهتر به بیمارانی می شود که این گروه خونی نادر را دارند.»
باآنکه بیشتر مردم با سیستم گروه خونی ABO و فاکتور رزوس (که همان مثبت یا منفی بودن خون است) آشنا هستند، اما در واقع بدن انسان دارای سیستم های مختلفی از گروههای خونی است که بر مبنای تنوع پروتئین ها و قندهای سطح سلول ها طبقه بندی می شوند.
طبق گزارش یورونیوز، بدن ما از این مولکول های آنتی ژن، علاوه بر دیگر وظایفشان، بعنوان نشانگرهای شناسایی برای تفکیک «خود» از «غیر خود» استفاده می نماید. اگر این نشانگرها در زمان دریافت خون باهم مطابقت نداشته باشند، انتقال خون می تواند سبب واکنش های خطرناک یا حتی مرگبار شود.
بیشتر گروههای خونی اصلی در اوایل قرن بیستم کشف شدند. برخی گروههای خونی که بعداً شناسایی شدند مانند سیستم خون «Er» که در سال ۲۰۲۲ شناسایی شد، نادر هستند و درصد کمی از افراد این نوع گروه خونی را دارند. این مورد در مورد گروه خونی جدید هم صدق می کند.
تیلی توضیح می دهد: «کار ما سخت بود، چون موارد ژنتیکی در رابطه با این گروه بسیار نادر است.»

منبع:

5.0 / <5