تعارض منافع در غذا و دارو نقل قول محافل بازار دارو آرام می گیرد؟
به گزارش آزمایشگاه رادین، انتصاب پیرصالحی بعنوان رئیس سازمان غذا و دارو موافقان و مخالفان جدی دارد و این موضوع سبب شده تا وی مسیر دشواری را برای مدیریت سازمان غذا و دارو پیش رو داشته باشد.
به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از مهر، بعد از انتصاب مهدی پیرصالحی بعنوان رئیس سازمان غذا و دارو مبحث تعارض منافع در این سازمان باردیگر سر زبان ها افتاد و این اتفاق سبب شد تا رسانه ها انتقاد جدی در این خصوص به وزیر بهداشت داشته باشند. موافقان این انتصاب پیرصالحی را به گزینه ای مناسب بر مسند سازمان غذا و دارو بدل کرده، چون طی سالهای اخیر صنعت دارو با چالش های گوناگونی دست و پنجه نرم کرده و در نبود حمایت های لازم با مشکلات گوناگونی را پشت سر گذاشته است. حالا متولی جدید این نهاد می تواند به شکلی ناجی وفاق میان حاکمیت و صنعت دارو با هدف رفع چالش های صنعت و بازار دارویی کشور و افزایش دسترسی مردم به فرآورده های سلامت محور باشد. سکوت در برابر مرگ ۷۰ بیمار دیالیزی منتقدان همینطور رئیس جدید سازمان غذا و دارو را به علت عضویت در شرکت داروسازی ثامن که چندی قبل خبر آلوده بودن برخی از محلول های این شرکت و مرگ بیماران منجر به تشکیل پرونده ای برای این شرکت داروسازی شد، متهم می کنند که باید در برابر مرگ این بیماران و داروهای آلوده پاسخگو باشند. پیرصالحی علاوه بر شرکت دارویی ثامن در تعداد زیادی شرکت دارویی دیگر هم مسئولیت در حوزه هیأت مدیره دارد. بعضی کاربران فضای مجازی با استفاده از اطلاعات موجود در سایت رسمیو در ارتباط با ثبت شرکت ها حدود ۱۷ شرکت داروسازی را نام برده اند که پیرصالحی در سمت های مختلف از ریاست تا نایب رئیسی و عضو عضو هیأت مدیره آنها است. بدون شک در این عرصه هم مسئله تعارض منافع میتوان وظیفه ریاست این سازمان را از طرف پیرصالحی با چالش مواجه کند. تعارض منافع فسادآور است رضایی کوچی نماینده مجلس در مورد این انتصاب اظهار داشته بود: انتخاب اشخاصی که در شرکتهای خصوصی مسؤولیت داشته یا دارند در جایگاه وزیر و معاون وزیر، سبب مفسده می شود، فساد آور است و به نظرم حتما باید سازمان بازرسی و دستگاههای نظارتی کنترل کنند. وی ادامه داد: دولت باید مسئولینی انتخاب نماید که تعارض منافع نداشته باشند. نمی شود یک نفر خودش در شرکتی مسئولیت داشته باشد و بعد در جایگاه معاون وزیر یا وزیر بر همان حوزه نظارت کند. این اصلاً تناسبی ندارد و تعارض پیدا می کند و حتی دستگاه امنیتی که استعلام افراد رو برای احراز تصدی یک پست می دهد باید به این مساله دقت کنند که مردم همه مسائل را می ببنند پس نباید کاری که سبب دلسردی مردم شود. کوچی معتقد است: برخی از معاونین وزرایی که اخیراً حکم گرفته اند مدیرعامل یا رئیس و عضو هئیت مدیره شرکتهایی در همان حوزه کاری بودند.
طبیعی است که نمی توانند به درستی نظارت کند چون از یک طرف عِرق و وابستگی به آن شرکت دارد و از سوی دیگر باید ناظر فعالیتها و خطاگیر اشتباهات همان شرکت باشد؟! پیرصالحی از تعارض منافع سو بهره برده است محسن جلواتی عضو هیأت مدیره دیده بان شفافت و عدالت در مورد این انتصاب گفته است: آقای پیرصالحی برای این دولت مانند یک هندوانه دربسته نیست. او درگذشته امتحانش را پس داده و از تعارض منافع هم سوءاستفاده کرده است. همینطور سوابق او در بعضی از شرکتهای دارویی مانند شرکت ثامن و داروپخش و… مشهود است. این افراد در قیمت گذاری دارو بشکلی عمل کرده اند که چشم ۵۰ نفر از هموطنان به علت واردات داروی «اوستین» از کشور ترکیه که با ساک و به شکل مسافری و در شرایط نامناسب وارد شده بود، کور شد! داروهای وارد شده به شکل غیرقانونی وارد و در چشم مردم تزریق کردند. آنها حتی اصول چشم پزشکی را رعایت نکردند. باید با این مسائل برخورد کیفری شود، فقط برخورد حقوقی و قضایی کافی نیست. ما حامی جان و سلامت مردم هستیم. اسم این وزارت خانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. سازمان غذا و دارو مأموریت مهم و عظیمی در مورد امنیت غذایی و دارویی مردم دارد اما میان تعارض منافع و جان و سلامت مردم، تعارض منافع را انتخاب کردند. بررسی تعارض منافع بدون حضور منتقدان اظهارات موافقان و مخالفان سبب شد تا روز گذشته جلسه ای با حضور صاحب نظران این حوزه در اتاق بازرگانی برگزار گردد و کارشناسان به بررسی مفهوم تعارض منافع بپردازند، هرچند اغلب کارشناسان موافق تعارض منافع در سازمان بودند و تاکید داشتند تعارض منافع را میتوان مدیریت کرد اما جای خالی منتقدان تعارض منافع در این جلسه خالی بود. محمد عبده زاده رئیس سندیکای تولید دارو در این خصوص اظهار داشت: رئیس سازمان غذا و دارو باید به حوزه اقتصاد اشراف داشته باشد، قوانین را بشناسد و مگر می شود که کار اقتصادی نکرده باشد! این مورد امکان پذیر نیست بحث تعارض منافع نباید منجر به تخریب شود. امروز ساختاری اداری در وزارت بهداشت و غذا و دارو داریم که باید اصلاح گردد و باید ساختار سازمان از فضای اقتصادی وبازرگانی فاصله بگیرد. امروز نمی توان اظهار داشت که شخصی را بعنوان رئیس سازمان غذا و دارو انتخاب نماییم که در هیچ جایی مشغول به فعالیت نباشد، این مورد امکان پذیر نیست بلکه باید ساختار را اصلاح نماییم و تعارض منافع را مدیریت نماییم. از اقدامات تخریبی پرهیز کنیم مهدی مختاری، پژوهشگر حوزه سیاست گذاری سلامت اظهار داشت: باید این مورد با مشارکت همه بازیگران اصلاح گردد. تعارض منافع مشکل حوزه حکمرانی ما هست و فقط به بحث دارو و سازمان غذاودارو ختم نمی گردد. اگر قانونی وجود داشت که همه رعایت می کردند و حوزه دارو فقط رعایت نمی کرد می شد به آن خرده گرفت. برای حل مشکلات تعارض منافع نباید سرمایه آن حوزه را نابود کرد. اگر بخواهیم تعارض منافع را حل نماییم باید از اقدامات تخریبی پرهیز نماییم و نباید نگاه ما تک بعدی باشد. تعارض منافع اساساً مشکل پیچیده است، و وقتی اسم آن می آید سیاستگذار باید برنامه درستی برای حل این مساله داشته باشد. محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این جلسه اظهار داشت: ما اگر بخواهیم به مبحث تعارض منافع بپردازیم باید زیرساخت کشور را مدیریت و اصلاح نماییم. چطور امکان دارد وزارت خانه هم تولید کننده باشد، هم کنترل گر باشد و نظارت داشته باشد و قیمت گذاری کند، این مورد نشدنی است. امضاهای طلایی تا از سیستم حکمرانی از بین نرود مدیریت تعارض منافع امکان پذیر نیست. در حوزه انرژی هم شاهد تعارض منافع داریم، امروز کسری برق داریم که این مورد به علت حکمرانی نامطلوب وزارت نیرو است. وی ادامه داد: باید در این عرصه اقدام عملی و جدی انجام داد امروز معاونان وزارت بهداشت حتی نمی دانند تعارض منافع چیست! و آن چه مجلس در این خصوص تعریف کرده است ۴ برگه کاغذ است! به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از مهر، با عنایت به اظهار نظر موافقان و مخالفان باید منتظر ماند و دید که آیا انتصاب جدید وزیر بهداشت، با عنایت به کارنامه و تجاربی که پیرصالحی طی سال ها فعالیت در این عرصه داشته، می تواند منجر به وفاق بین صنعت دارو و حاکمیت و در نهایت برقراری آرامش در بازار دارویی کشور و کاهش رنج بیماران به علت کمبودهای مقطعی شود یا خیر؟
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب