آیا جانوران بزرگ تر، مغزهای بزرگ تری دارند؟

آیا جانوران بزرگ تر، مغزهای بزرگ تری دارند؟

به گزارش آزمایشگاه رادین، رابطه ابعاد مغز جانوران با اندازه هیکلشان، یکی از سؤالات مهم دنیای زیست شناسی است. به نظر می آید با افزایش جرم پستانداران، نرخ افزایش جرم مغز نسبت به جرم بدن کاسته می شود.



غزال زیاری: این ایده که جرم مغز و جرم بدن حیوانات باهم مرتبط هستند، نوعی حس شهودی است؛ از نظر ما این گونه است که هرچه جانوری بزرگ تر باشد، منطقاً مغز بزرگ تری نسبت به گونه های کوچک تر خواهد داشت.

اما حالا ثابت شده است که نمی توان مدلی قطعی برای این ارتباط یافت. نتیجه مطالعه جدیدی نشان داده است که این مشکل از خطایی اساسی در فرضیه قدیمی رابطه ریاضی بین توده مغز و توده بدن جانوران ناشی می شود.



در این مطالعه، مدل جایگزینی پیشنهادشده که هم با داده ها سازگاری بیشتری دارد و هم نویدبخش یافتن پاسخ هایی برای چندین سؤال قدیمی دیگر در رابطه با تکامل مغزی است.

سال ها فرض کلی بر این بود که رابطه بین توده بدن و توده مغز از قانون توانی نسبتاً ساده پیروی می کند. البته این فرضیه جای زیادی برای بحث دارد؛ چونکه بعید به نظر می آید که برای همه گروههای گونه ای کاربردی باشد.

تاکنون، محققان نتوانسته اند به پیکربندی مشخصی برای این معادله برسند که در رابطه با همه موجودات صدق کند. در مقاله منتشرشده در این رابطه، سؤال اساسی تری مطرح شده است: آیا این فرض درست است که رابطه بین جرم مغز و جرم بدن از نوعی رابطه خطی لگاریتمی پیروی می کند یا خیر؟


5.0 / <5
290
1403/05/06
08:46:11
تگهای خبر: مغز
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
آزمایشگاه رادین