بازمانده های دارویی و سموم در شیرخام پایش می شود

بازمانده های دارویی و سموم در شیرخام پایش می شود

به گزارش آزمایشگاه رادین، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اظهار داشت: بازمانده های دارویی و سموم در شیر خام از طرف کارشناسان این اداره کل پایش می شود.


به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از خبر آنلاین از زنجان، محمدباقر حاج کاظمی اضافه کرد: با توجه به این که ترکیبات دارویی بمنظور کنترل، درمان و یا پیش گیری از انواع بیماریهای میکروبی دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرند، در صورتیکه دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور رعایت نشود سبب حضور باقیمانده این مواد به ویژه آنتی بیوتیک ها در محصولات دامی همچون شیر می شود.
وی گفت: دامپزشکی از شروع مهر امسال مبادرت به آزمایش های دوره ای برای پایش میزان بازمانده های دارویی ماننده آنتی بیوتیک ها، ضد انگل ها و انواع آفت کش ها همانند ارگانوفسفرها، ارگانوکلره ها و آلانیدها مانند هالوژن های پایا در طبیعت و غیره کرده است.
این مسوول افزود: در این برنامه ملی تعداد ۲۶ نمونه شیر خام از مراکز جمع آوری شیر و گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی بصورت تصادفی با هدف افزایش رضایتمندی عمومی مردم از کیفیت شیرخام و اولویت بندی حذف مخاطرات بهداشتی ناشی از باقیمانده دارو، سموم و آفت کش ها گرفتن می شود.
حاج کاظمی اضافه کرد: بازمانده های دارویی و سموم از یک سو با بوجودآوردن عوارض بهداشتی، واکنش های آلرژیک، گسترش سویه های مقاوم باکتری ها به آنتی بیوتیک ها و ایجاد مقاومت دارویی به عنوان یک خطر جدی سلامت انسانی، مصرف کننده را تهدید کرده و از طرف دیگر سبب عوارضی از قبیل اختلال در تولید فرآورده های تخمیری نظیر ماست و پنیر نیز می شود.
وی اشاره کرد: لازم است دامداران ضمن استفاده از داروهای مجاز و دارای نشانه گذاری معتبر، به مدت زمان منع مصرف داروئی پیش از مصرف فرآورده که طبق دستور شرکت سازنده بر روی بسته بندی دارو درج شده است، توجه نمایند.



منبع:

5.0 / <5
32
1403/07/25
09:12:26
تگهای خبر: باكتری , بهداشت , بیماری , پزشك
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
آزمایشگاه رادین